Tegenwoordig dragen we allemaal een telefoon bij ons waar ontzettend veel informatie over ons op opgeslagen staat. Voor je het weet zit je hele leven verpakt in een toestel 800 euro. Moeten we dit wel willen? En wat kunnen de risico’s hiervan zijn?
We schreven eerder al over de gevoeligheid van veel data, ook wel big data genoemd. Je telefoon is een apparaat wat bijdraagt bij het verzamelen van data voor organisaties die iets met big data doen. Naast locatiegegevens en data over het gebruikt van de telefoon staat er natuurlijk veel meer persoonlijke data op de smartphone. Denk aan contactgegevens, foto’s en e-mails. Stiekem zit hier heel veel in verpakt. Deze gegevens worden niet per se door de bedrijven gebruikt voor big data, maar er zit wel veel van ons leven verpakt in een telefoon van gemiddeld 800 euro. Zijn we ons daar wel van bewust?
De technologie opende deuren
Tegenwoordig kan er ontzettend veel met de mobiele telefoon, die we tegenwoordig smartphone noemen. De technologische ontwikkeling zijn de laatste paar decennia ongekend hard gegaan en we lijken nog steeds in een stroomversnelling te zitten. In 2000 kwam de eerste mobiele telefoon met een camera (Mobiel.nl, 2020) op de markt. In 2007 bracht Apple de eerste Iphone wat een revolutie in telefoonland werd genoemd. Of dat echt zo was laat ik even in het midden, maar je zag vanaf dan wel dat de apps veel meer gemeengoed werden. De opslagcapaciteit was toen 4 of 8 gigabyte. Tegenwoordig is het gebruikelijk dat een telefoon minimaal 32 gigabyte aan opslagruimte heeft, maar telefoons met 256 gigabyte of meer komen ook regelmatig voor. Dat zijn ontwikkelingen die ervoor zorgen dat we alles op onze telefoon blijven bewaren. De camera zorgt ervoor dat we geen fototoestel nodig hebben voor fotografie en de ‘oneindige’ opslagruimte zorgt ervoor dat we er niks meer vanaf halen.
Registreer je even met jouw e-mailadres
In deze digitale tijd hebben we ook een heel digitaal profiel van onszelf. Een soort digitale identiteit. Vaak begint dit digitale profiel met een e-mailadres. Met dit e-mailadres registreer je jezelf bij een webshop, een forum of spelletjessite, bij de belastingdienst… Overal wordt tegenwoordig een e-mailadres voor gevraagd. Al is het maar omdat je even wat informatie ergens over wilt hebben. Gemiddeld hebben Amerikanen 130 accounts (Digital Guardian) gekoppeld aan hun e-mailadres.
Hoe zorgen we ervoor dat we veilig blijven?
Een van de oplossingen, waar door zelfs de overheid op gehamerd wordt, is door niet overal hetzelfde wachtwoord voor te gebruiken. Hiermee voorkom je dat als iemand je op het ene account hackt, de hacker niet in jouw andere accounts kan. Een effectieve oplossing, maar er wordt dan wel van je verwacht dat je van alle digitale accounts het unieke wachtwoord onthoudt. Password managers (PCMag, 2020) kunnen je overigens helpen bij het beheren van jouw wachtwoorden.
Veel grote platforms bieden two factor authenticatie (twee staps verificatie) aan. Vaak wordt er dan een sms gestuurd met een cijfercode die je moet invullen. Hiermee controleert het platform of diegene die probeert in te loggen wel echt die persoon is. Het is namelijk ook de persoon bij wie een bepaald telefoonnummer hoort.
Op je telefoon kun je uiteraard ook een wachtwoord, pincode of tekenreeks zetten. Je komt alleen je telefoon binnen als je de juiste code weet. Als je hier zorgvuldig mee omgaat, houd je iedereen buiten je telefoon. Tegenwoordig is daar biomedische verificatie aan toegevoegd. Veel moderne telefoons hebben een vingerafdruksensor en sensoren om het gezicht te herkennen.
Moeten we nou echt gaan oppassen voor de hoeveelheid data op onze telefoon?
Het kwijtraken van je telefoon is niet zo zeer een probleem voor je veiligheid als je jouw telefoon en accounts goed beveiligd hebt. Besef je wel dat als iemand je telefoon in handen krijgt, hij bij veel data kan. Dat beperkt zich niet tot de foto’s, Whatsapp berichten en je Facebook profiel. Via jouw e-mailaccount kun je wellicht bij heel wat andere accounts. Dan maakt het misschien niet zo veel uit dat iemand bij Bol.com op jouw naam kan bestellen, maar inloggen in een portaal waar jouw medische gegevens staan is een ander verhaal.
Wijzig daarom altijd direct al jouw wachtwoorden als je verdenkt dat iemand iemand bij jouw gegevens kan komen. Zeker ook als je jouw telefoon kwijt bent. Er zijn tegenwoordig ook apps waarmee je alle gegevens op jouw telefoon kunt wissen als je deze kwijt raakt. Beter nog: Wijzig regelmatig je wachtwoord en zorg ervoor dat je verschillende wachtwoorden gebruikt. Stel twee staps verificatie in waar dat mogelijk is. Je hele leven blijft dan ook netjes verpakt in die 800 Euro.